سيسي راب

(سيسي راب)

أصحى الصبح بدري، وأبص فِ المراية
وشّي تعبان ومرهق.. الله، إيه الحكاية؟
منك لله يا مرسي.. قلبت حالي وكياني
كان إيه إللي خرب لي عقلي، و ع الانقلابات رماني؟!

ما انا كنت زمان في حالي.. وزير ومحترم
دلوقتي بآخد شتايم.. أكبر من الهرم
شوية يقولولي "سوسو"، وشوية: "يا خسيس"
وبعلو صوتهم ينادوا: "ارحل، يا خاين الرئيس"!

وأخرتها واد اسمه "عطوة" عاملني ملطشة
نازل تنكيت عليا.. م الفجر للعشا

وكله بيتذاع مباشر، والفضيحة بجلاجل
وكل هتافاتهم ضدي بتطلع ع الجزيرة "عاجل"!

طيب يا شعب مصر!!.. يا أنا يا انتَ فِ البلد دي
كل واحد فيكم.. له رصاصة عندي!

منك لله يا هيكل، ورطتني وخلعت
مشورتك هباب وطين، وآديني فيها اتوحلت
قال إيه "شوية وهيمشوا" و"ف رمضان هيزهقوا"
و"من الشمس والحر هيتعبوا ويعرقوا"
دول ناس غريبة يا با، لازقين بصمغ بلدي
ومجهزين للعيد.. بعد ما رمضان يعدي!

منك لله يا باترسون.. يا شيطانة يا بنت الإيه
"دونت ووري مستر سيسي.. إنكلاب إز أوكيه"!
آه ياني يا ماما أميركا.. سمعت كلامك ليه؟!

إيه الحل يا واد يا عبدو.. إيه الحل فِ الورطة دي؟
لو العيال دول كسبوا، هتطير رقبتي دي

آه لو تطاوعني يا مرسي، وتمضي على استقالة
هيسيبوا الميدان ويمشوا، ويقبلوا بالخسارة

بس راسك طلعت ناشفة، واجمد م الحجر
لخبطت لي المخطط، وخليتني خلاص هاتقهر!

اسمعوا يا بتوع رابعة.. يا بخت من زار وغار
ولو زيارتكو طالت، هابعت لكم التتار

بلطجية وشرطجية وقناصة ودبابات
وهتكون نهايتكو وحشة!!.. إنتو ما خفتوش م إللي فات؟!

خافوا مني، ده أنا دراكولا، وبتسحر بـ شوب دم
وفظيع ومرعب خالص.. حتى اسألوا المدام

طيب، بلاش تمَشّوا.. ارفعوا يلا السلاح
علشان أخلّص عليكو، وأقول "إرهاب و ف داهية راح"

بكده أنا جبت آخري.. ولو مش هانتصر
مالهاش حل تالت.. يا اهرب.. يا انتحر.
 -----
 
SalamaCast
سلامة المصري
(لو تقدر، وصّلها لمنصة رابعة)

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

100 Arabic words in Frank Herbert's Dune

Darth Vader's Jewish Origin - The Golem of Star Wars

Mobile Movies